BCAA - działanie i przeznaczenie? Kiedy warto sięgnąć po aminokwasy rozgałęzione?

29 maja 2022 346

Artykuł sponsorowany

BCAA to jeden z najpopularniejszych typów suplementów dla sportowców. Czemu warto go stosować? Jakie ma działanie?



W trakcie treningu - zwłaszcza siłowego - dochodzi do niewielkich urazów mięśni. Ich skutkiem jest nie tylko znany wszystkim sportowcom ból, ale też znaczne obniżenie twojej efektywności. Tego typu urazy nie stanowią jednak zagrożenia dla twojego zdrowia, bo tkanka mięśniowa ma zdolność autoregeneracji. By ten proces przebiegał szybko i sprawnie, potrzebne są aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach bocznych alifatycznych. Organizm nie jest w stanie wytworzyć ich samodzielnie - konieczne jest więc dostarczenie ich wraz z jedzeniem i suplementami.

Czym są aminokwasy BCAA?

Do aminokwasów rozgałęzionych (BCAA - od ang. branched-chain amino acid) zalicza się obecnie trzy związki. Są to:
  • leucyna - odpowiedzialna za aktywację kinazy mTOR, w wyniku której stymulowana jest synteza białek. Efektem jest wydajniejsze natlenienie tkanki mięśniowej i tym samym obniżenie ich bolesności oraz zmęczenia;
  • izoleucyna - zapobiega inicjacji szkodliwych procesów katabolicznych, jednocześnie stymulując anaboliczne;
  • walina - wspomaga działanie izoleucyny oraz przyspiesza regenerację mięśni i całego organizmu.

Najważniejszym naturalnym źródłem BCAA są produkty odzwierzęce - mleko i jego przetwory, jajka oraz czerwone mięso. Wegetarianie i weganie w poszukiwaniu aminokwasów rozgałęzionych mogą zaś sięgnąć po rośliny strączkowe (zwłaszcza soczewicę, fasolę i soję) oraz orzechy.

BCAA - kiedy warto je stosować?

Ilość BCAA zawarta we wspomnianych produktach zwykle okazuje się wystarczająca dla osób nieuprawiających wyczynowego sportu. Jeżeli jednak wasze treningi są intensywne, warto sięgnąć po odżywki i suplementy zawierające aminokwasy rozgałęzione - kupicie je na https://alenergy.eu/pol_m_SKLEP_BIALKA-AMINOKWASY-GAINERY_AMINOKWASY-ROZGALEZIONE-BCAA-241.html.

Do najważniejszych korzyści związanych z suplementacją BCAA należy zaliczyć działanie antykataboliczne (zapobieganie rozpadowi mięśni), stymulację regeneracji oraz zmniejszenie zmęczenia. Oczywiście ich działanie w pełni odczujecie tylko przy odpowiednim dawkowaniu - ok. 1 g aminokwasów na 10 kg masy ciała po intensywnym treningu.